Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Dział Obsługi Badań Naukowych i Projektów Unijnych

Uniwersytet dzieci i młodzieży

Program zajęć.

 W ramach projektu pt: „Uniwersytet dzieci i młodzieży” zaplanowano realizację pięciu zadań z zakresu: chemii, matematyki, medycyny, sztuki oraz ekonomii. Uczestnicy podzieleni zostaną na trzy grupy wiekowe: klasy I-III, klasy IV-VI oraz klasy VII-VIII. Ramowy zakres programu zajęć obejmuje:

Zadanie 1 – W świecie chemii
Na początku zajęć uczestnicy zostaną zapoznani z najważniejszymi zasadami BHP obowiązującymi w laboratorium chemicznym, z prezentacją podstawowego sprzętu laboratoryjnego oraz sposobami jego wykorzystywania. Podczas zajęć wykonywane będą eksperymenty dostosowane, pod względem stopnia trudności i poziomu naukowego, do wieku uczestników. Proponowany zakres tematyczny eksperymentów:
1. Doświadczenie z atramentem sympatycznym – zajęcia połączone z zabawą.
2. Doświadczenie z wykorzystaniem Polialkoholu winylowego PVA- czteroboran sodu sieciowanie jonowe.
3. Doświadczenie z masą alginatową- odciski dłoni lub gadżetu.
4. Właściwości fizyczne substancji- gęstość – różne barwniki.
5. Farby fluoroscencyjne.
6. Przygotowanie mydełek glicerynowych.
7. Przygotowanie kul do kąpieli.
8. Przygotowanie farbek fluorescencyjnych do twarzy.
9. Identyfikacja substancji (kwasy, zasady) na podstawie pH i powszechnie używanych wskaźników.
10. Odlewy gipsowe rąk.

Zadanie 2 – Matematyka w praktyce
W ramach zaplanowanego zadania zostaną zorganizowane zajęcia, które będą zawierały elementy wykładu, ćwiczeń oraz pracy zespołowej. Ich celem będzie popularyzacja matematyki oraz pokazanie jej obecności w codziennym życiu. W każdej z grup wiekowych jako wstęp do tytułowego escape roomu będzie wprowadzenie w formie pogadanki (dzieci młodsze) lub wykładu (starsze dzieci). W ramach działania „Matematyka w praktyce” przeprowadzone zostaną zajęcia:
„Arytmetyczny escape room” (klasy 1-3)
„Geometryczny escape room” ( klasy 4-6)

„Statystyczny escape room” ( klasy 7-8).
Uczestnicy poprzez pracę w grupach nabędą umiejętność współpracy. Zajęcia będą realizowane przez specjalistów z zakresu matematyki. W ramach zadania zakupione zostaną pomoce edukacyjne dla dzieci oraz materiały zużywalne.

Zadanie 3 – Człowiek bez tajemnic
Zajęcia odbędą się w trzech grupach wiekowych: klasy I-III, klasy IV-VI oraz klasy VII-VIII i będą polegały na przeprowadzeniu wykładu multimedialnego, pokazu plansz anatomicznych i fantomów oraz zajęć praktycznych polegających na odtworzeniu wybranego organu ludzkiego na tablecie. Program zajęć zakłada zapoznanie dzieci z budową ciała ludzkiego, funkcjonowaniem organizmu, wpływie prawidłowej diety i aktywności fizycznej na zdrowie, wpływie wieku na zmiany w organizmie. Zajęcia prowadzone będą w dwóch blokach: demonstracyjnym i pracy własnej dzieci. W bloku demonstracyjnym zostanie przedstawiona prezentacja multimedialna przedstawiająca budowę i funkcjonowanie organizmu człowieka od poczęcia. Będzie ona połączona z jednoczesnym prezentowaniem na fantomach i planszach anatomicznych. Obok budowy anatomicznej człowieka słuchacze dowiedzą się jak ważne do prawidłowego funkcjonowania organizmu są dieta i aktywność fizyczna, jak dbać o prawidłową postawę oraz na symulatorach starości zobaczą zmiany funkcjonowania organizmu u osób starszych. Dodatkowo zobaczą w jaki sposób mogą sobie sami poradzić z prostymi dolegliwościami wykorzystując odpowiednie punkty na ciele. W części drugiej- pracy własnej, dzieci i młodzież będą miały za zadanie narysowanie na tabletach graficznych wybranego elementu z budowy człowieka. Na zakończenie każdy uczestnik otrzyma planszę „Piramidę zdrowego żywienia”.

Zadanie 4 – Rzeźba w przekroju
Zajęcia będą się odbywały w pracowni Rzeźby Wydziału Sztuki UTH Rad. Dla każdej grupy wiekowej, program przewiduje realizację trzech ćwiczeń dostosowanych do wieku uczestników:
1. Odlewy niewielkich, prostych form gipsowych, o różnych motywach i tematyce, z form silikonowych. Zastosowanie tego typu form, będzie umożliwiało dość łatwe odlewanie i powielanie odlewów przez dzieci. Uczestnicy przy wsparciu prowadzących, sami będą przygotowywać gips i próbować robić odlewy. Do tego ćwiczenia, będą wykorzystane formy sylikonowe o różnych kształtach i formach, oraz gips ceramiczny.
2. Niewielki obiekt rzeźbiarski lub naczynie, wykonane z gliny samoutwardzalnej. Każdy z uczestników będzie miał do dyspozycji określoną ilość masy samoutwardzalnej. Dzięki
jej właściwościom, uczestnicy po ukończeniu zajęć, będą mogli zabrać powstałe obiekty ze sobą, podobnie jak odlewy z gipsu.
3. Formy biżuteryjne, wykonywane z gliny polimerowej. Dzięki wielobarwnym zestawom gliny polimerowej oraz kilku zestawom wykrojników i stempli, uczestnicy będą mogli wykreować dowolne elementy biżuteryjne. Ze względu na specyfikę materiału jakimi są polimery, należy je utrwalić w temperaturze do 130°C. Do tego celu, wykorzystane zostaną piece do ceramiki. Termin odbioru gotowych prac będzie ustalany indywidualnie dla każdej z grup.

Zadanie 5 – Ekonomia dla bystrzaków
W ramach zadania „Ekonomia dla bystrzaków” zrealizowane zostaną zajęcia dla trzech grup wiekowych. Zajęcia zostały zróżnicowane tematycznie i oddzielnie dla każdego poziomu:
1. Klasy I-III „Księgowe zaklęcia i inne rachunkowe pojęcia”. Warsztaty wprowadzą najmłodszych uczestników w świat rachunkowości i finansów. Zapoznają się z tajnikami tematyki finansów i zawodu księgowego. Przekonają się, że księgowość to nie tylko zawód, ale również narzędzie ułatwiające planowanie życia codziennego nawet w najmłodszym wieku. Dzięki zabawom i quizom oferowanym w ramach warsztatów, przekonają się że otaczający ich świat finansów jest w zasięgu ich ręki.
2. Klasy IV-VI „Rekiny biznesu”. Zajęcia dedykowane są dla wszystkich chętnych, którzy nie boją się ryzyka i są gotowi stać się rekinami biznesu. Dzięki wysoko wykwalifikowanej kadrze specjalistów poznają podstawowe zasady ekonomii i biznesu, które umożliwią im założenie własnej działalności gospodarczej
i pozwolą odnaleźć się na rynku jako młodzi ekonomiści. Uczestnicy warsztatów poznają podstawowe informacje z zakresu ekonomii, przedsiębiorczości, marketingu a także praktycznych narzędzi stosowanych we współczesnej gospodarce.
3. Klasy VII-VIII „Cyberbezpieczeństwo, czyli jak być bezpiecznym w cyfrowym świecie”. Uczniowie w tej grupie wiekowej poznają wiedzę z zakresu funkcjonowania systemu bankowego (jego znaczenia dla społeczeństwa i gospodarki) oraz z zakresu bezpieczeństwa w cyfrowym świecie ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa oszczędzania i korzystania z produktów bankowych za pośrednictwem nowoczesnych aplikacji.